pátek 11. července 2014

Poctivý domácí malinový džem

Měla to být džem, který mi svojí kyselkavou štiplavostí v mrazivých dnech připomene prosluněné letní chvilky. Z několika keříků malin, které máme na zahradě, jsem pracně nasbírala dva hrníčky rubínově červených sladkých plodů a pustila se do vaření.



Horká směs malin proslazených cukrem za chvilku provoněla celý byt, ale po redukování varem jí zbylo žalostně málo. Džem se krčil v pouhých dvou třetinách jedné zavařovací sklenice. No a já kráva naivní jsem ji nechala ležet na stole s tím, že si ji ráno odnesu do sklepa. Ráno mířím do kuchyně, abych si připravila svůj ranní šálek černého čaje a co nevidím! Víčko odšroubované, na stole růžové šmouhy a vzácný obsah skleničky je z celé poloviny fuč! Vedle předmětu doličného zbytek kysané smetany v kelímku a špinavá čajová lžička. V tu ránu je mi situace jasná, ten pacholek mi můj vzácný džem v noci sežral! No nic, než přijde z práce, budu mít ještě dost času vymyslet nějakou krutou pomstu. Třeba rybí prsty z Tesca k večeři:)

Domácí marmelády a džemy miluju a kolem skleniček s „ovocnou směsí“ v obchodech procházím s opovržením. Malinový nebo ostružinový džem je ideální přísada do tvarohu nebo jogurtu. Stačí vmíchat lžičku téhle domácí dobroty a barvou i chutí se pak nedají srovnat s kupovanou břečkou, která jogurt nebo ovoce neviděla ani z vrtulníku.

Ingredience na džem:
500g malin
250g cukru
Štáva z půlky menšího citronu

  1. Ovoce smíchané s cukrem necháme přes noc v lednici v uzavřené nádobě macerovat. Na druhý den směs přelijeme do hrnce se silnějším dnem a na mírném plameni vaříme do zhoustnutí. Krátce před koncem přidáme citronovou šťávu. Fajnšmekři můžou klidně i pasírovat, ale já jsem líná, takže chtě nechtě, musím mít džem ráda i s jadérky:)
  2. Zkoušku hustoty džemu provedeme následovně – na talíř, který jsme si předem nechali vychladit v lednici, naneseme několik kapek. Pokud po vychlazení džem nestéká, je čas naplnit jím horkou zavařovací sklenici. 
  3. Po důkladném zašroubování necháme celý obsah vychladnout. Já si s tímhle postupem při zavařování obvykle vystačím. Sterilováním v páře, nebo ve vodě jsem se u džemů a marmošek nikdy nezdržovala. Spoléhala jsem, že ovoce dostatečně zakonzervuje cukr a žádná pohroma se naštěstí nekonala.



A jak ještě naložit s touhle dobrotou? Párkrát do měsíce jsem líná matka a děti na oběd odbudu moučníkem. Na palačinky je malinový džem božský. A protože je nemám ráda na sucho, obvykle je ještě poleju směsí vyšlehané šlehačky, kysané smetany a cukru. Tak dobrou chuť;)






Žádné komentáře:

Okomentovat